Je hoeft geen pionier te zijn in agrarisch ondernemen om stappen vooruit te kunnen zetten, vindt veevoerbedrijf De Heus. “Wij willen veehouders vooruithelpen door drempels voor hen te verlagen.” Een goede ketensamenwerking is daarvoor van belang, zegt de fabrikant.

Als het gaat om succesvolle groei, is familiebedrijf De Heus een goed voorbeeld. Het startte begin vorige eeuw in Barneveld als kleine onderneming in graan- en meelhandel. Al vanaf 1914 deed het bedrijf investeringen, zoals een nieuwe graanmolen. In de jaren ’50 en ’60 volgde uitbreiding met steeds grotere silo’s en een verhuizing naar Ede, waar meer ruimte was. Snel groeide De Heus hierdoor uit tot een van de grootste voerbedrijven van Nederland.

Met de overnames van Brokking en Koudijs-Wouda in de jaren ’90, werd De Heus ook een internationale speler. Met Koudijs-Wouda kwam er een exportafdeling bij met markten in Oost-Europa en het Midden-Oosten. Door meer overnames en joint-ventures is De Heus inmiddels actief in Europa, Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor staat nog steeds in Ede, met de vierde generatie aan het roer.

De groei heeft veel veranderd, maar de basis blijft hetzelfde, vertelt hoofd marketing Simon de Ridder van De Heus. “Vijftien jaar geleden kenden de directeuren nog iedereen bij naam, dat is nu met 8.000 medewerkers wereldwijd niet meer te doen. Maar als familiebedrijf – en niet-beursgenoteerde onderneming ­– blijft het mogelijk keuzes te maken op basis van overtuiging. En het bedrijfsmodel blijft Nederlands: een platte organisatie waarin medewerkers veel verantwoordelijkheid en vrijheid hebben.”

Voor de hele veehouderij heeft De Heus een assortiment veevoer, dat is af te stemmen op de wens van de individuele veehouder. Specifieke ingrediënten zijn toe te voegen of juist weg te laten. Ook is er een biologisch assortiment. Producten zijn op die manier altijd afgestemd op de bedrijfsvoering.

De marktsituatie is met stijgende grondstofprijzen niet heel gemakkelijk, dus is het belangrijk met een aanbod te komen dat meerwaarde biedt, zegt De Ridder. Dat gebeurt met producten en met bijbehorend advies. “Meerwaarde bieden op het erf is ons speerpunt. Zorgen voor een goede marge en perspectief voor de veehouder.”

Voor meer perspectief is het ook belangrijk om als veevoerbedrijf een rol spelen in de keten, vindt De Heus. Het bedrijf investeert daarom bijvoorbeeld in slachterijen voor vleespluimvee en kijkt met supermarkten hoe meer producten met 1 ster Beter Leven in de schappen zijn te krijgen.

De Heus is sponsor van de verkiezing Agrarisch Ondernemer van het Jaar om in moeilijke tijden een positieve bijdrage te leveren aan agrarisch ondernemerschap, zegt De Ridder. “Het zijn onzekere tijden voor ondernemers. De verkiezing is een mooie opsteker voor agrarisch ondernemers om ook met vertrouwen naar de toekomst te kunnen kijken.” Ook wil de sponsor er het signaal mee afgeven dat agrarisch ondernemers belangrijk zijn voor de maatschappij.

De normen liggen voor agrarisch ondernemers anno 2021 hoog. De Ridder: “Je moet rekening houden met regelgeving, innovatief zijn en tegelijkertijd verduurzamen. Als ondernemer moet je bijna een duizendpoot zijn. Veelzijdigheid is belangrijk, maar we kunnen niet van ondernemers verwachten dat ze op alle gebieden uitblinken.”

Pionieren en innoveren is voor de sector belangrijk, maar er is ook een grote middengroep die daar misschien minder mee bezig is, maar wel de bedrijfsvoering prima op orde heeft. “Ook dat verdient waardering”, zegt De Ridder. “Dat is een groep waar wij ons ook zeker op richten. We willen veehouders helpen om drempels te verlagen om op wat voor gebied dan ook te kunnen groeien. Wij willen die middengroep graag helpen om kansen te verzilveren. Dat doen we door in de keten te zoeken naar samenwerkingen die perspectief bieden voor de hele sector.”